2019:10:03 22:41 Księżyc w złączeniu z Jowiszem, 1.85°
2019:10:05 18:49 Pierwsza kwadra
2019:10:05 22:40 Księżyc w złączeniu z Saturnem, 0.26° 
2019:10:07 20:44 Saturn w kwadraturze
2019:10:10 20:31 Księżyc jest w apogeeum ( 405881 km)
2019:10:13 23:12 Pełnia Księżyca
2019:10:20 05:39 Merkury Największej wschodniej elongacji ( 24.63°)
2019:10:21 14:43 Ostatnia kwadra
2019:10:26 12:37 Księżyc jest w perigeeum ( 361349 km)
2019:10:26 21:51 Księżyc w złączeniu z Marsem , 4.17° 
2019:10:28 05:42 Nów Księżyca
2019:10:28 10:28 Uran w opozycji
2019:10:29 17:18 Księżyc w złączeniu z Wenus, 3.75°
2019:10:29 19:37 Księżyc w złączeniu z Merkurym, 6.38° 
2019:10:30 23:54 Merkury w złączeniu z Wenus, 2.57° 
2019:10:31 16:32 Księżyc w złączeniu z Jowiszem, 1.30° 

Wirtualne planetarium online, zostało stworzone przez Neave Interactive. Zawiera ponad 60 000 gwiazd o wielkości do 8,5 magnitudo i jest dostępna online w internecie po kliknięciu na wskazany adres: https://staratlas.com/. 

Aby uzyskać aktualizacje dotyczące nowych funkcji w Star Atlas, należy śledzić na Twitterze lub Instagramie. Ogromne podziękowania dla wielu dostawców otwartego oprogramowania, usług, danych i wiedzy, bez których Star Atlas nie byłby możliwy:

  • Silnik renderowania udostępniony przez three.js.
  • Dane gwiazd z bazy danych HYG Davida Nasha.
  • Nazwy gwiazd z IAU.
  • Algorytmy Jeana Meeusa i Paula Schlytera.
  • Tekstura księżyca od Jensa Meyera / USGS Clementine.
  • Tekstura Drogi Mlecznej zaadaptowana z NASA SVS.
  • Mapa lokalizacji utworzona za pomocą OpenLayers z danymi od MapTiler i współtwórców OpenStreetMap.

Prawa autorskie © 2019 Neave Interactive Ltd. Star Atlas używa lokalnej pamięci do preferencji użytkownika i analizy ruchu. Więcej informacji znajduje się w polityce prywatności.

SkyMap Online

Źródło: https://staratlas.com/ / © autorzy OpenStreetMap

Kometa C/2018 W2 (Africano) jest najprawdopodobniej jednopojawieniowym ciałem przybywającym z Obłoku Oorta, poruszającym się w przybliżeniu po otwartej orbicie. Została odkryta przez B. Africano (Obserwatorium Mount Lemmon) w dniu 27.11.2018. Ciekawostką jest to, że odkryto ją w dość dużej odległości od Słońca aż 3.81 j.a. (~570 mln km). Wstępne obserwacje wskazują, że C/2018 W2 pod koniec tego roku będzie wystarczająco jasna, aby mogli ją obserwować amatorzy za pomocą małych teleskopów. My sfotografowaliśmy ją już teraz (27.02.2019), ponad pół roku przed jej przejściem przez peryhelium (~1.45 j.a., 5.09.2019). W momencie naszych obserwacji C/2018 W2 znajdowała się 431.5 mln km od Słońca i 379.7 mln od Ziemi. Pozycję komety możemy śledzić korzystając z aplikacji dla systemów Windows oraz Android. Dla systemu Windows możemy skorzystać z aplikacji KStars , Stellarium a dla Androida Planisphare, Stellarium Plus, SkySafari Plus lub Pro oraz Mobile Observatory 2, SkyPortal . Niektóre aplikacje są płatne. Przed uruchomieniem należy pamiętać o aktualizacji baz danych komet. 

Kometa C 2018 W2 Africano

 Źródło Internet

2019:09:02   12:48      Mars w koniunkcji
2019:09:03   17:32      Merkury w złączeniu z Marsem, 0.64°
2019:09:04   03:28      Merkury w największej elongacji
2019:09:06   05:11      Pierwsza kwadra
2019:09:06   09:21      Księżyc w złączeniu z Jowiszem, 2.26°
2019:09:08   15:43      Księżyc w złączeniu z Saturnem, 0.05°
2019:09:08   17:34      Jowisz w kwadraturze
2019:09:10   09:35      Neptun w opozycji
2019:09:13   15:19      Księżyc jest w apogeeum ( 406376 km)
2019:09:13   17:07      Merkury w złączeniu z Wenus, 0.29°
2019:09:14   06:36      Pełnia Księżyca
2019:09:22   04:45      Ostatnia kwadra
2019:09:23   09:27      Punkt równonocy jesiennej
2019:09:28   04:19      Księżyc jest w perigeeum ( 357895 km)
2019:09:28   06:00      Księżyc w złączeniu z Marsem, 3.77°
2019:09:28   20:30      Nów Księżyca
2019:09:29   17:43      Księżyc w złączeniu z Wenus, 4.03°
2019:09:30   04:10      Księżyc w złączeniu z Merkurym, 5.79°

Space Engine, który został wydany w nowej wersji 0.9.9.0 Trailer, to już nie darmowa, ale płatna wersja symulatora podróży po wszechświecie. Dzięki niemu można przemieszczać się w przepięknie renderowanym Układzie Słonecznym, oraz Drogi Mlecznej i bardzo odległych obiektów głębokiego kosmosu.

W Space Engine znajdują się wszystkie znane obszary przestrzeni kosmicznej, odwzorowane z fizyczną dokładnością. Regiony jeszcze niezbadane zaś są generowane proceduralnie, by nie burzyć wrażeń z eksploracji. Smulator pozwala graczowi wylądować na każdej z planet, księżyców czy asteroid i obserwować obce światy w postaci modeli 3D.

W czasie rzeczywistym są obliczane ruchy obiektów po orbitach i cienie, a mgławice można oglądać w postaci wolumetrycznych modeli. Dla Ziemi opracowany został ponadto model atmosfery.
W symulatorze gracz może poruszać się dowolnie z użyciem klawiszy WSAD lub wybrać obiekt, do którego dąży, i włączyć autopilota klawiszem G.

Ten artykuł jest skierowany do wszystkich, którzy mają zamiłowanie do Astronomii ale już z pewnym doświadczeniem, znających dobrze mapy nocnego nieba, nasz Układ Słoneczny z uwzględnieniem nazw planet i ich wszystkich księżyców, nazw asteroid, komet a w szczególności obiektów głębokiego kosmosu do których zalicza się galaktyki, gromady kuliste, mgławice, komety, kwazary i wielu innych obiektów.

Pprzykład wygenerowanego obrazu dzięki aplikacji Space Engine 0.9.90

Dlaczego?

Otóż program zawiera bazy danych katalogów gwiazd galaktyk (NGC / IC), gwiazd (Hipparcos).
Jeżeli chcemy odszukać wybrany obiekt w trójwymiarowym modelu Kosmosu to musimy znać oznaczenia tych obiektów, lub dysponować cyfrową bazą danych.

Jeżeli użyjemy wyszukiwarki w którą ten program jest wyposażony i wpiszemy np. M 81 lub nazwę planety, nazwę gwiazdy, komety, asteroidy, to możemy udać się w to wybrane przez nas miejsce z prędkością przez nas wybraną i obejrzeć obiekt z dowolnej perspektywy zbliżając się do obiektu lub oddalając się od niego, a jeżeli są spełnione warunki to możemy wylądować i przemieszczać się w dowolnie obranym przez nas kierunku!
Jeżeli interesujesz się astronomią, to masz problem. Problem polega na tym, że tak naprawdę możesz tylko przysłowiowo "posmakować cukierek przez szybę". Kosmos jest olbrzymi a nasze umiejętności jego eksploracji – minimalne. Dość dobrze znamy tylko swoje najbliższe otoczenie, Układ Słoneczny, reszta Wszechświata stanowi większą lub mniejszą, ale jednak zagadkę.

W tym momencie przydaje się wyobraźnia przestrzenna, która włącza się zawsze, gdy spoglądamy na rozgwieżdżone nocne niebo. Wyobraźnię – jak się okazuje – mają jednak nie tylko ludzie, ale również komputery. A konkretniej, programy na nich działające.

Przykład?

Tytułowy Space Engine.

Space Engine to taki wirtualny atlas Wszechświata w pełnym tego słowa znaczeniu! To nie żart, ale tak jest – całego obserwowalnego Wszechświata i to jako model 3D! i w dodatku interaktywny atlas. Poruszać się po nim można w dowolnie wybranym kierunku, robiąc dowolnie wybrane zbliżenia na dowolnie wybrane ciała niebieskie. Całość jest pokazana w niesamowitym i pełnym trój wymiarze.

Ale zaraz, zaraz… Skoro coś tam wiemy jedynie o naszym układzie planetarnym, to skąd tu cały Kosmos?

No cóż – obiekty, których zdjęcia posiadamy są reprezentowane przez te właśnie zdjęcia, obiekty, których zdjęć nie posiadamy są… wyliczane! To właśnie ta komputerowa wyobraźnia – Space Engine wylicza na podstawie położenia obiektu domniemany jego wygląd i panujące na nim warunki, w tym całą powierzchnię z kosmicznym krajobrazem z kraterami, oceanami i atmosferą.

W olbrzymiej większości przypadków kosmicznie zmyśla, ale czy komuś to przeszkadza, skoro może sobie pooglądać takie wspaniałe oszałamiające i zapierające dech w piersiach widoczki? A co dopiero jak to wszystko jest w ruchu, animacji 3D, gdzie to ty decydujesz gdzie się udać w odległe zakątki naszego Wszechświata.

Fantastyczne, prawda?

Niestety, ale wyobraźnia ma swoją cenę i wymagania – minimalna konfiguracja komputera, która jest to w stanie udźwignąć to:

  • Minimum to system operacyjny Windows XP
  • procesor o częstotliwości taktowania zegara 2 GHz,
  • 2GB szybkiej pamięci RAM,
  • wydajna karta graficzna z 512 MB RAM na pokładzie (GeForce 6800, ATI 3850).

Ale konfiguracja zalecana, żeby wszystko płynnie działało i się nie zacinało, w trakcie wykonywania skomplikowanych algorytmów, najlepiej zadziała gdy wyposażymy nasz komputer:

  • Zalecany system operacyjny Windows 7, 10
  • procesor o częstotliwości taktowania zegara 3 GHz lub wyższej,
  • 2 GB szybkiej pamięci RAM - ale zalecałbym 4 a nawet i 8 GB,
  • wydajna karta graficzna z 1 GB RAM (GeForce 9800 GTX, ATI4870) lub z 2 GB RAM-u lub nowsza.

Ja osobiście dla pięknego zobrazowania tego co obliczy i wygeneruje ten program, zlecałbym monitor o przekątnej ekranu minimum 24'' lub większej. Jeżeli nasz komputer jest wyposażony w wyjście HDMI, to możemy go skonfigurować i podłączyć do telewizora, a wtedy obraz który zobaczymy na ekranie może nas zszokować! Oczywiście najlepsze efekty uzyskamy gdy to wszytko będziemy podziwiać w zaciemnionym miejscu. Ja przetestowałem do na telewizorach cyfrowych o przekątnej 42'' i 60''. Szok!

Czytaj więcej...

starlink 1 logo

Prognoza pogody

MeteoBlue - prognoza pogody

Mapa burz

 Stellarium WEB

Przewodnik po niebie

ITS org

Faza Księżyca Zodiak

Raka
Słońce w znaku Raka
przebywa 17 dzień.
Ryb
Księżyc w znaku Ryb
przebywa 21 dzień.
Bliżej ostatniej kwadry
Bliżej ostatniej kwadry
Wiek Księżyca 19 dzień.
Powered by Saxum

ASTRONARIUM-TVP3

astronarium TVP3

AstroFAZA

AstroFAZA pl

OPEN PHD2 Guiding

PHD2 GUIDING

Astro Forum

Największe w Polsce forum astronomiczne

Lasco Coronagraph

Stereo 1Stereo 2

Plamy na Słońcu

SOHO

Zorza - aktualny stan

SH Slońce 29 01 2015

ISS Transit Finder

ISS TransitFinder

GoogleSatTrack

 GoogleSatTrack
Powieksz obraz

Oblicz kolizję

ImpactCalc

Planetarium

 TheSkyLive - wirtualne planetarium

Space Engine

NASA

NASA logo

PTM

PTM

AstroBin

AstroBin

AstroShop

AstroShopPl

Heavens-Above

mobile

CalSKY

CalSKY

ZWO
ZWO F
ZWO Forum